Celem terapii pedagogicznej jest wspieranie dziecka z trudnościami w obszarze nauki. Oddziaływania terapeutyczne skupiają się na:
- budowaniu pozytywnych emocji związanych z procesem uczenia się,
- stwarzaniu okazji do odnoszenia sukcesu,
- wzmacnianiu i podnoszeniu samooceny,
- poszerzaniu sfery poznawczej i pamięci,
- usprawnianiu funkcji percepcyjno – motorycznych istotnych w opanowaniu umiejętności czytania i pisania,
- rozwijaniu myślenia matematycznego,
- aktywizowaniu w obszarze nauki.
Jak wygląda terapia pedagogiczna u ucznia z dysleksją?
Jeśli dziecko ma problemy z czytaniem, trudności w rozumieniu tekstu lub nie potrafi nauczyć się zasad ortograficznych, można podejrzewać dysleksję.
Dysleksja rozwojowa występuje na każdym etapie rozwoju dziecka i może mieć różne nasilenie. Przypadłość ta może przybrać formę: dysleksji, czyli trudności w czytaniu, dysortografii – trudności związanych z poprawną pisownią, z zachowaniem zasad ortograficznych lub dysgrafii, która objawia się niskim poziomem graficznym pisma.
Poszczególne odmiany dysleksji mogą występować odrębnie od siebie lub w połączeniu. Przyczyny zaburzenia są różnorodne. Łączy się je z podłożem genetycznym, zmianami anatomicznymi czy też zaburzeniami fizjologicznymi układu nerwowego.
W walce z dysleksją pomóc może terapia pedagogiczna (zajęcia kompensacyjno-korekcyjne). – Ma ona na celu usprawnianie zaburzonych funkcji wzroku, słuchu, ruchu za pomocą odpowiednich ćwiczeń i motywowania dziecka do nauki i poczucia sukcesu.
Czas zajęć: 50 min.