Problemy ruchowe dziecka pojawiają się jeśli proces integracji układów zmysłów jest zaburzony. Mówimy wtedy o zaburzeniach sensorycznych. Dysfunkcje mogą dotyczyć zmysłu wzroku, słuchu, dotyku, smaku i zapachu oraz błędnika.
Nie istnieje jeden obraz kliniczny zaburzeń integracji sensorycznej. Każda osoba cierpiąca na ten syndrom prezentuje inny zestaw symptomów i odmiennie reaguje na takie same bodźce.
Najczęściej występujące objawy zaburzeń integracji sensorycznej:
- nietolerancja szybkiego ruchu prostolinijnego i obrotowego, choroba lokomocyjna;
- niepewność grawitacyjna, czyli nienaturalny lęk przed upadkiem, nagłym ruchem;
- lęk wysokości lub nieodczuwanie lęku wysokości;
- problemy z utrzymaniem równowagi;
- zaburzenia regulacji napięcia mięśniowego, stabilizowanie ciała poprzez podpieranie się;
- zbyt mocny lub za słaby chwyt i nacisk na przedmioty;
- nieprawidłowa koordynacja ruchowa i wzrokowo-ruchowa;
- brak precyzji, płynności ruchów, niezgrabność ruchowa
- trudności manualne;
- nadmierna ruchliwość, wykonywanie dodatkowych, chaotycznych, niekontrolowanych ruchów ciała;
- nieprawidłowy obraz schematu własnego ciała;
- problem z integracją obu stron ciała, trudności z odróżnianiem prawej i lewej strony, różnicowanie kierunków
- zaburzenia orientacji w przestrzeni;
- niewłaściwa ocena odległości, wysokości, głębi;
- zaburzone odczuwanie bólu, temperatury, nacisku, dotyku, ruchu;
- nieprawidłowy odbiór dźwięków, smaków, zapachów, światła, kolorów.
Czas zajęć: 50 min.